Met de groei van het aantal internationale acquisities werden de bedrijfsstructuur en bedrijfsnaam in toenemende mate ingewikkeld. Zo spraken Amerikanen Heidemij uit als ‘giedemie’. De meeste onderdelen van het bedrijf opereerden nog min of meer zelfstandig en onder een eigen naam. Een belangrijke volgende stap was de introductie van het ‘one firm concept’. De verschillende Heidemij-onderdelen gingen nauwer samenwerken met het doel synergieresultaten en groei te bereiken. Klanten kregen daardoor een eensluidend pakket aan diensten aangeboden. In 1997 veranderde Heidemij in Arcadis. De nieuwe naam is afgeleid van Arcadia, volgens de Griekse mythologie de prettigste plaats op aarde om te leven. De vuursalamander werd het beeldmerk, een amfibie die alleen in een evenwichtige omgeving overleeft op de grens van water en land. Het streven naar zo’n leefomgeving past goed bij de werkzaamheden en visie van Arcadis. Het logo werd een oranje salamander, waarbij de kleur verwijst naar de Nederlandse wortels van het bedrijf.