In 2014 was Arcadis verantwoordelijk voor de verkeersplannen van de nucleaire top in Den Haag. Voor deze topconferentie, waar grote politieke leiders aanwezig waren zoals Obama, werd met succes een masterplan opgesteld. Dit bleek de opmaat voor een rol voor Arcadis bij grote wielerwedstrijden zoals de Tour de France.

Verkeersplan

De route van de tweede etappe werd uitgestippeld door de organisator van de Tour de France, A.S.O. Zij maakten relatief laat, in het najaar van 2014, bekend dat de etappe op Neeltje Jans finisht op 5 juli 2015. Voor een lint van wielrenners, bewegend over 200 kilometer van Utrecht via Rotterdam naar Zeeland moest er een verkeersplan opgesteld worden.

Aan de hand van sessies met workshops werd aan de hand van het lijnenspel met wegbeheerders, verkeerscentrales en de vertegenwoordigers van de verschillende politieregio’s een viltstiftplan ontwikkeld. In dit plan is gekeken op welke momenten een impact op het verkeer ontstaat, hoe groot die impact is, en op welke manier omleidingen worden begeleid. Op deze manier zijn alle raakvlakken met de partners en disciplines in kaart gebracht om tot een overkoepelend verkeersplan te komen.

Kick-off perceel Spijkernisserbrug – Zeeland (Topshuis Neeltje Jans).

Regie

Naast de planvorming had Arcadis ook de regie in de uitvoering van het verkeersplan. De grootste uitdaging met sportevenementen zijn onvoorbereide ontwikkelingen waarop je moet anticiperen. Zo bracht de finish van de tweede etappe goed in beeld hoe verschillende belangen een rol spelen tijdens dit soort operaties. Met de laatste kilometers over pijlers en dammen van Neeltje Jans levert de locatie prachtig beeldmateriaal op voor sponsoren, maar brengt het op andere fronten grote uitdagingen. Er kwamen onvoorspelbare weersomstandigheden om de hoek kijken, zoals harde wind en weercode geel die al bestaande zorgen bij Rijkswaterstaat over de risico’s van bezoekersaantallen in Zeeland in het algemeen en op de Oosterscheldekering vlak voor de finish op Neeltje Jans versterkten. Daarnaast was met een tourkaravaan uit het noorden de aan- en afvoer van bezoekers alleen mogelijk vanuit het zuiden, wat tot mogelijke verkeersinfarcten leidt.

Tijdrit in Utrecht (4 juli 2015) en situatie in ‘control room’ (5 juli 2015).

Mede door een flexibele houding en begrip voor de belangen van alle deelnemende partijen, is deze dag tot een succes gebracht. Zoals projectmanager Erik Verschoor beschrijft moet er op de dag zelf een team staan dat goed kan samenwerken, andere partijen in hun kracht zet, en samen de operatie kan runnen.

Nog een keer de finish beleven op Neeltje Jans? Klik hier!

Aankomst Tour de France op Neeltje Jans, 5 juli 2015 (Foto: Bart van der Putten).

 

 

Uw browser is verouderd

Update uw browser voor een optimale weergave. Nu updaten

×